"Autism is part of who I am."
Temple Grandin
Autismul este o boala caracterizata de scaderea
capacitatii de a interactiona pe plan social si de a comunica, de comportament stereotip si repetitiv.
Nu există medicamente care să vindece autismul. Singura
metodă care s-a dovedit eficientă este terapia educaţional-comportamentală de
la vârste fragede, care-i ajută pe copiii autişti să capete abilităţile ce le
lipsesc - cele de comunicare şi relaţionare cu cei din jur. Această educare
trebuie continuată însă pe tot parcursul vieţii pentru că, în lipsa ei,
autiştii se închid tot mai mult în lumea din mintea lor, pot deveni violenţi cu
cei din jur şi cu propria persoană, handicapul li se accentuează şi ajung
adulţi dependenţi de părinţi.
Intelegerea autismului este o poveste in derulare ce
poate fi inteleasa prin intermediul lui Temple Gradin, autista cu o gandire iconica extraordinara si mult
spirit inovator care a depasit bariele impuse tulburarii comportamentale si a
reusit să răzbată dincolo de obstacole, transformandu-se într-o
avocată a autismului, fiind ea însăşi o pledoarie pentru cunoaştere şi
integrare.
Temple Gradin ne
dezvaluie lumea ei,aparent disjuncta, ne denunţă limitele şi ne provoacă să le
forţăm ca pe o uşă înţepenită, dincolo de care se deschide un nou nivel de
înţelegere.
Reflecții de grup:
•Tulburările precum
autismul în școlile generale cel puțin, sunt mai frecvente decât ne•am aștepta.
Fiind la o facultate de psihologie e important să acordăm importanța meritată
autismului căci vor exista cu siguranță situatii în care vom avea copii cu
autism.
Aproape în fiecare clasă există copii ce pot suferi de diverse tulburări comportamentale fie ea ADHD, sau autism. Autistii au o memorie extraordinara si am vazut un filmulet in care un savant autist a desenat Roma cu niste detalii impresionante.
A existat și povestea unui copil de o hiperactivitate exacerbată care a fost dus la doctor și parintilor le-a fost recomandat sa il ducă sa faca un sport. A ajuns campion la balet.
Morala: este foarte important să nu punem etichetari doar de dragul de a o face, să stim ce fel de tulburare au astfel de persoane,să întelegem câte pot face terapiile în cazul lor, și mai ales să înțelegem că pot avea capacitati extraordinare daca am lăsa la o parte prejudecățile pe care si le pot dezvolta în mod prolific dezvoltării lor.
Aproape în fiecare clasă există copii ce pot suferi de diverse tulburări comportamentale fie ea ADHD, sau autism. Autistii au o memorie extraordinara si am vazut un filmulet in care un savant autist a desenat Roma cu niste detalii impresionante.
A existat și povestea unui copil de o hiperactivitate exacerbată care a fost dus la doctor și parintilor le-a fost recomandat sa il ducă sa faca un sport. A ajuns campion la balet.
Morala: este foarte important să nu punem etichetari doar de dragul de a o face, să stim ce fel de tulburare au astfel de persoane,să întelegem câte pot face terapiile în cazul lor, și mai ales să înțelegem că pot avea capacitati extraordinare daca am lăsa la o parte prejudecățile pe care si le pot dezvolta în mod prolific dezvoltării lor.
• Mi se pare esential mesajul pe care T. Grandin il transmite cu privire la
modul in care acesti copii autisti trebuiesc educati si ajutati sa evolueze si
sa se integreze social pe cat posibil. Ea spune ca este important sa folosim
caracteristicile bolii precum faptul ca cei mici se concentreaza asupra unui
singur obiect, activitate. Profesorul trebuie sa se foloseasca de acest lucru
pentru a-l educa. Exemplul oferit de ea este foarte sugestiv: daca cel mic se
concentreaza asupra masinutelor de curse, invatatorul trebuie sa formuleze
probleme de matematica utilizand masinutele de curse, pentru ca ele constituie
universul copilului, ceea ce el cunoaste.
Pentru ca acesti
copii sa evolueze este nevoie de personal specializat, care sa inteleaga ce
implica aceasta boala si cum se poate lucra cu un copil ce sufera de autism.
• Este uimitor cum a reusit sa treaca
peste toate problemele si chair daca si-a dat seama ca e diferita fata de
restul lumii , asta nu a descurajat-o ,ci a motivat-o si mai mult , chiar sa-i
ajute pe cei cu aceleasi probleme ca ea.
• Autism este un nume generic pentru o serie de
tulburări comportamentale fundamentale.
Cauzele autismului nu sunt încă înțelese complet, dar se crede că tulburările se datorează unor defecțiuni genetice, ale unor interacțiuni între gene sau mutații rare cu efecte majore.
Cu toate acestea Temple Gradin dovedeste ca autismul nu constituie o bariera in dezvoltarea si afirmarea perosanelor suferinde si implicit ca etichetarea lor nu-si are rost..
2 Aprilie este Ziua Internationala de Constientizare a Autismului, este ziua lor, ziua in care noi (acele persoane cu care lor le este greu sa relationeze) trebuie sa ne gandim mai mult la ei, sa renuntam la prejudecati,sa luam atitudine si sa ne alaturam unor oameni cu suflet mare si frumos din tara noastra ce au pus la punct o oraganizatie non-guvernamentala, numita Pentru Voi.
Pentru Ei, Pentru Voi, Pentru Noi, mereu vor exista resurse pentru a schimba o natura anormala, deja modificata.
Cauzele autismului nu sunt încă înțelese complet, dar se crede că tulburările se datorează unor defecțiuni genetice, ale unor interacțiuni între gene sau mutații rare cu efecte majore.
Cu toate acestea Temple Gradin dovedeste ca autismul nu constituie o bariera in dezvoltarea si afirmarea perosanelor suferinde si implicit ca etichetarea lor nu-si are rost..
2 Aprilie este Ziua Internationala de Constientizare a Autismului, este ziua lor, ziua in care noi (acele persoane cu care lor le este greu sa relationeze) trebuie sa ne gandim mai mult la ei, sa renuntam la prejudecati,sa luam atitudine si sa ne alaturam unor oameni cu suflet mare si frumos din tara noastra ce au pus la punct o oraganizatie non-guvernamentala, numita Pentru Voi.
Pentru Ei, Pentru Voi, Pentru Noi, mereu vor exista resurse pentru a schimba o natura anormala, deja modificata.
Alina Anghelescu
Autismul este cu adevărat un domeniu care este din ce în ce mai studiat şi caruia i se acorda din ce în ce mai multa atenţie. Exemplele date de voi sunt relevante şi interesante, însa v-aş intreba cum credeţi voi ca ar putea veni sistemul educaţional în ajutorul sau spijinul unor copii cu autism?
RăspundețiȘtergerePS: Nu uitaţi de disctitice.
Am văzut astăzi la curs că în tări cu sisteme de învățământ mult mai evoluat, precum în Findanda, există persoane specializate ce asistă la ore și monitorizează cât de cât situația. Consider asta a fi o soluție foarte bună.
RăspundețiȘtergereÎn opinia mea,un prim pas ar fi promovarea modalităților de terapie:ABA,PECS,ARTTERAPIE,KINETOTERAPIE,SOCIALIZARE și educarea părinților pentru a face posibilă o evoluție mai rapidă.De asemenea crearea unei școli pentru copiii cu nevoi speciale,deoarece integrarea autistului în societate depinde de educația și de stadiul în care este descoperită tulburarea.
RăspundețiȘtergereMenționez că în București există o astfel de școală în care sunt integrați toți copiii cu tulburări pervazive de dezvoltare,această școală luând ființă la inițiativă unui grup de studenți.
Dragi colegi
RăspundețiȘtergereva felicit èntru blogul extrem de interesant si divers. apreciez in mod special caracterul reflexiv al textului vostru si faptul ca ati intervenit toti membrii echipei.
Interesanta ideea de a porni debaterea de la un filmulez. Sursele sunt interesante si bine alese.Felicitari!
Georgeta